Zasady współpracy z agencją opracowującą świadectwa energetyczne udostępnione są na witrynie certyfikat-energetyczny24.pl. W pierwszej kolejności trzeba wskazać rodzaj certyfikatu oraz wpłacić kwotę za jego pozyskanie. Kolejno trzeba wypełnić formularz obejmujący szczegółowe pytania odnośnie do budynku. O ile będzie to konieczne, specjalista z prezentowanej firmy pojawi się na miejscu, celem zrobienia przedstawienia rzeczywistego stanu nieruchomości a także sprecyzowania wszystkich danych.
Po wskazaniu danych, specjaliści opracują treść główną dokumentu takiego jak świadectwo energetyczne, analizując informacje podane przez zleceniodawcę, ale też zasady obowiązujące w konkretnym roku kalendarzowym. Nieruchomość jest wtedy sklasyfikowana do wyznaczonej klasy energetycznej, na bazie parametru EP. Z oferty mają możliwość skorzystać klienci prywatni oraz także klienci korporacyjni. Certyfikat energetyczny budynku obowiązuje od kwietnia 2023 roku. Paszport energetyczny traktowany jest jako zbiór danych dookreślających pełne zapotrzebowanie budynku na energię konieczną do jego wykorzystania.
Informacje te niezbędne są do: ogrzewania i wentylacji, klimatyzacji i oświetlenia, jak i źródeł wytwarzania energii oraz wytwarzania dwutlenku węgla przez obiekt. Wyznaczenie takiego zapotrzebowania ma przyczyniać się do podwyższenia efektywności energetycznej w obiekcie, jak i podejmowania określonych działań, o ile nie będzie ona optymalna. To pozwala zmniejszyć wydatki eksploatacji budynku, zwłaszcza pod kątem energii elektrycznej. Zebrane w jednym dokumencie dane pozwalają ocenić stan budownictwa publicznego, jak i prywatnego w Polsce. To pozwola wystosować rozkład długoterminowej strategii renowacji budynków, jak i rozwinie modernistyczne budownictwo w Polsce. Ukazują to zapisy Ministerstwa Rozwoju i Technologii Departament Gospodarki Niskoemisyjnej. Wystawianie dokumentu jest niezbędne w wypadku nowych budynków, budynków zmodernizowanych oraz tych, które powiązane są z sprzedażą.